Az utazási piac jövője – hotelek, szállásfoglaló oldalak, légitársaságok, repjegyfoglaló oldalak és a Google

A “bezárult” világunk 2020 derekán rengeteg kérdést felvet az utazási piac számára. Ebbe a kategóriába tartoznak értelmezésem szerint a hotelek, apartmanok, Airbnb jellegű lakások, utazási irodák, szállásfoglaló oldalak, közlekedési társaságok, légitársaságok, repjegyfoglaló oldalak, és maga a Google is.

Készítettem erről egy podcast adást, ami vágva is 1 óra 39 perc lett, de fogadjátok sok szeretetettel. Felszeghy Zoltánnal (pl. Wizzair, Kupon Világ stb.) beszéltük át mi várható a közeljövőben, aki (hozzám hasonlóan) tapasztalt veterán az utazási piacon, együtt dolgoztunk a Kupon Világnál.

A medence mellett, a kertben beszélhettünk az utazási piac jövőjéről
A medence mellett, a kertben beszélhettünk az utazási piac jövőjéről

Azóta az utazási piac különböző területeire sodort minket az élet, így alaposan lefedjük tapasztalatunkkal a fent említett utazási piac szereplőit.

 

Az utazók szokásai megváltoznak, illetve már megváltoztak

Az utazási célpontok átrendeződnek – a nemzetközi helyett a belföldi utakat nagyobb arányban részesítik előnyben. Az üzleti tárgyalások nagyobb része online fog zajlani, az üzleti konferenciák száma is jelentősen csökkeni fog a következő néhány évben.

Kik jöhetnek ki győztesen a válságból?

A jelentős tőke-/készpénztartalékkal rendelkező piaci szereplők győztesen jöhetnek ki a válságból, ez nem újdonság. Ugyanakkor a szervezetek működésének hatékonysága, az adatalapú döntéshozatal és a profi online értékesítési rendszer szerepe felértékelődik. Az új belépők, travel startupok számára rég nem látott lehetőség jött el a piacra lépéshez.

Minden eddiginél fontosabb a túléléshez, hogy az utazási piacon működő vállalkozások az adatalapú döntéshozatalt a cégkultúra részévé tegyék, hatékony online értékésítési rendszert építsenek, valamint skálázható, digitalizált, automatizált folyamatokat hozzanak létre.

Szálláspiac

A hotelek helyzete, lehetőségei

A hotelek számára kiemelt fontosságú, hogy a saját értékesítési csatornáikat erősítsék. Nagy rizikót rejt az, ha a foglalásaik, vendégeik jelentős többsége a szállásfoglaló oldalakról érkezik. A lecsökkent számú külföldi vendéget hazai piacról pótolniuk kell, ezt várhatóan könnyebb lesz, mint a konferencia turizmus csökkenéséből fakadó bevételi hiányt. Az Airbnb-s lakástulajdonosok piacát várhatóan egyre több és egyre szigorúbb jogi környezet fogja nehezíteni.

Ahhoz, hogy a hotelek nyertesen jöjjenek ki a válságból, javítaniuk kell a saját weboldalukat, a hozzá tartozó foglalási rendszert, a hotel marketing és online értékesítési folyamataikat és ehhez online marketing szakemberekre lesz szükségük.

Az a benyomásunk, hogy jelentős elmaradásban vannak a hotelek ezen a téren.

Az utazási irodák helyzete, szerepe

A gyorsan változó utazási szabályok között nem könnyű kiigazodni, az eddiginél gyakrabban lesz szüksége az utazni vágyóknak egy “élő emberre”, aki naprakész és készséggel válaszol a felmerülő kérdésekre. Jelentősebb jobb helyzetben vannak azok az irodák, akik automatizált, skálázható folyamatokkal dolgoznak, illetve heterogén termékportfólióval, belföldi és külföldi, saját szervezésű utazási ajánlatokkal is rendelkeznek. Várhatóan jelentős számú utazási iroda nem fogja átvészelni, ha hosszú ideig velünk lesz a COVID-19 szigor. A túlélőktől is elfordulhat jelentős számú törzsvásárló a pénzvisszafizetési, lemondási kényelmetlenségek miatt.

Új márkáknak, jól skálázható vállalkozásoknak a mostani egy jó időszak lehet a piacra lépéshez.

A szállásfoglaló oldalak helyzete, szerepe

A nemzetközi piacvezető booking.com csoport és a lokális, regionális piacon erős szállás.hu csoport is kezdi visszanyerni a tavalyi szintet a foglalások számában, de egyértelműen érzik a már említett utazási szokások átrendeződését, a belföldi foglalások jelentős erősödését. A megszerzett, jelentős vásárlóbázisuk megtartása céljából azonnal léptek, és az ingyenes lemondást szinte minden ajánlatukra kiterjesztették.

A gyors, hatékony lépések dacára is jelentős létszámleépítések történtek a szállásfoglaló oldalakat üzemeltető cégeknél.

Repjegypiac

A légitársáságok helyzete, szerepe

A legnehezebb helyzetben az utazási piac szereplői közül talán a légitársaságok vannak. A hagyományos légitársaságok a hírek szerint gazdasági mentőövre szorulnak. Az elmúlt időszakban jellemző volt, hogy a a saját értékesítési rendszerüket fejlesztették, a korábbinál hatékonyabb weboldalakat és mobil appokat építettek, valamint agresszíven célozták a repjegyfoglaló oldalakról érkezett utasaikat is, hogy a saját felületeiken foglaljanak újra. A termékfejlesztésben is elkezdtek közelíteni a fapados versenytársaikhoz, poggyász és étkezés nélküli, olcsóbb repjegyajánlataikkal.

A fapados, illetve ultra fapados légitársaságok közül a Wizzair és a Ryanair piaci ereje várhatóan erősödni fog, a hatékony szervezeti működésük és a jelentős készpénztartalékuk segítségével, de őket sem kerüli el a szervezeti leépítés. Az üzleti modelljük a költségek agresszív csökkentése és a tranzakciókon az azonnali profitmaximalizálás. A vásárlási folyamatot ez a hozzáállás jelentősen megnehezíti és emiatt sokan fordulnak a kevésbé tolakodó repjegyfoglaló oldalakhoz.

A repjegyfoglaló és árösszehasonító oldalak helyzete, szerepe

Főként a fapados, ultra low cost légitársaságok azonnali profitmaximalizálásra kihegyezett üzleti modellje fájdalmassá teszi a repjegyek .vásárlását a saját oldalaikon. Ez a nehéz gazdasági helyzetben várhatóan nem fog változni, így továbbra is teret nyit a repjegyfoglaló aggregátor oldalaknak.

Ugyanakkor a bevételek csökkenése és repülőjáratok folyamatosan törlése őket is fájdalmasan érintette. Jelentős leépítésekről hallani a kayak.com és skyscanner esetén is. Frissítés: A skyscanner bezárja a magyar irodáját is, a vállalatszintű teljes leépítés pedig kb. 300 fő (1500 fős cégméret alapján ez 20%-os leépítés)

A felhasználói élmény, a könnyebb foglalási folyamat, a légitársasági árak összehasonlíthatósága miatt várhatóan a repjegyfoglaló oldalak piaci szerepe továbbra is fennmarad. A repjegyek keresése, szűrése, vásárlása továbbra is bonyolult folyamat a weboldalak, mobil appok vizuális felületein. Rengeteg, akár több 1000 találatot jelenítenek meg a felhasználóknak, amelyből a tapasztalatlan utazóknak nehéz választani.

A repjegyfoglaló oldalak előtt nagyszerű lehetőség áll az okosabb, személyreszabottabb találatok kiszolgálásában és a hangalapú, párbeszédszerű intelligens keresésben.

A Google várható lépései

A Google bekebelezhetné a szállás- és repjegyfoglaló aggregátor oldalak (booking.com, szállás.hu, skyscanner, kayak, liligo stb.) piacát, de valószínűleg nem fogja. A saját utazási termékeiben (Google Hotels, Google Flights) várhatóan erősíteni fogja a direkt foglalást a hoteleknél és légitársaságoknál, de várhatóan teret fog adni az aggregátor oldalaknak, ahogy ez a Google Shopping esetében történt a Shopping CSS bevezetésével (természetesen az EU nyomására).

A utazási piac jelentős reklámbevételt termelt a Google számára, a teljes reklámbevételének egy jelentős szeletét. Az átlagos kattintási árak is jelentősen csökkentek az elmúlt hónapokban (tapasztalataink szerint akár 75%-kal is) Várhatóan óvatosan fogják emelni a költéseiket a hirdetők.