Startup ötlet validáció felkészítve a jövőre – avagy a jövőbe látás képessége tanulható

Az 1 perces összefoglaló – piaci validáció a jövőbeli történések figyelembe vételével

Amikor nekiállsz az ötletednek, ne csak a jelent tekintve végezd a piaci validációt, vizsgáld a helyét, létjogosultságát. A piacok, a technológia, az üzleti világ folyamatosan mozgásban vannak. Az elkövetkező néhány évben is változások következhetnek be a célpiacodon, amelyekre érdemes felkészülnöd, felismerned.

Ezek a tényezők befolyásolhatják a piaci validációt:

  • A technológia hirtelen fejlődése pillanatok alatt átalakítja a fogyasztói szokásokat
  • A törvényi szabályozás megváltozik, jogi kiskapuk bezárulnak (Uber, Airbnb stb.)
  • Üzletpolitikai változások, szigorítások a (potenciális) partnereinknél/digitális platformokon, piactereken
  • Tőkeerős “nagyok” belépnek a réspiacunkra és “Blitzkrieg” módra tarolnak

Előre gondolkozol és a közeljövőbeli helyzetre fejleszted a vállalkozásokod?

Ne oda célozz, ahol most áll a piacod, hanem ahol a közeljövőben lesz, mire elkészülsz, elindulsz. Kövesd a piacod legnagyobb szereplőit, vezetőiket, olvass sokat, hogy megértsd milyen folyamatok zajlanak a piacodon és milyen technológia újítások lehetnek hatással a célcsoportodra.

A befektetők sem látják elég gyakran a jövőbeli állapotot, ezért próbálják felmérni a vállalkozók talpraesettségét, hozzáállását. A tárgyalásokon komoly fegyvertény lesz, ha meggyőzően fel tudod vázolni a piaci jövőképet és hol lesz benne startupod helye.

Hallgasd meg futás, vagy vezetés közben:

vagy olvasd el részletesen:

A részletes verzió – a piaci validáció gyakran elfelejtett aspektusa a jövőbeli változás

Azt terveztem, hogy az előző bejegyzésem (Versenyezni a szállásfoglaló piacon?…) folytatásaként a szállásfoglalás, utazási piac jövőjéről fogok értékezni…és innen jött az ötlet, hogy arról is írok, hogyan modellezem a jövőt, milyen módszertan segítségével próbálom megjósolni, mi fog történi egy adott piacon. Kezdő témaként foglalkozzunk a startupok piaci validációjáva általánosságban.

Tegyük fel, hogy képesek leszünk elérni a célcsoportunkat és a termékünk, fejlesztésünk is elfogadhatóan fog működni, vállalható felhasználói élménnyel. Gyakran 1-3 év is szükséges, mire kijöhetünk az első prototípusunkkal, 5 évvel is kalkulálhatunk, mire jelentős tényezővé válhatunk a piacunkon.

A startupok korai fázisban történő validációjával gyakran ugyanaz a probléma, mint a vállalkozások általanos KPI elemzéseivel, értelmezésével, hogy nem sikerül megtalálni a megfelelő kontextust (lásd korábbi cikkemet a konverziós arány értelmezéséről).

A jövőbe látás képessége, sikere is legalább annyira fontos, mint az, hogy tudunk néhány ezer ingyenes feliratkozót szerezni 10 000 Ft-ból, vagy az, hogy kérdőívezünk.

Segíteni szeretnék elsajátítani, vagy legalább felismerni a helyes gondolatmenetet, illetve a jövő modellezését. A startuppereknek és a befektetőknek is.

Ahhoz, hogy megértsük a jövőt, először a jelent kell tisztán látnunk, hogy most mi történik a világban. Azt is figyelnünk kell, hogy a háttérben milyen folyamatok zajlanak. Nem csak közvetlenül a mi piacunkon, de olyan technológiai fejlesztéseket, híreket is nyomon kell követnünk, amelyek később (2-3-5-10 éven belül) a saját piacunkra is hatással lesznek.

A jelen (és ebből vajon mennyit látunk)?

Amikor nekiállunk egy ötletnek, felismerünk problémát egy adott piacon/szegmensben, az szuper kiinduló pont. De ne felejtsük el, ha most azonnal, a jelenlegi állapotunkban állunk neki egy új vállalkozásnak, akkor is alsó hangon 1-3 évre lesz szükségünk, mire ki tudunk jönni a piacképes termékünkkel (szolgáltatásunkkal), de egy prototípus (lecsupaszított MVP) indításához is számoljunk legalább 6-12 hónappal.

Az indulás, csapatépítés, induló tőke bevonása, első “kapavágások” több időt igényelnek, mint elsőre gondolnánk. A munkánk közben rengeteg dolog történhet, elég “sok víz lefolyhat a Dunán”. Mire sikerül elegendő tőkét bevonni, elkészülünk, elég nagyra növünk,könnyen lehet, hogy már késő lesz.

A leggyakoribb probléma tapasztaltatom szerint legtöbbször az, hogy egy telített piacra lépve célcsoportunk, potenciális vevőink, felhasználóink számára nem észrevehető az ötletünk újdonsága, egyedisége, amit mi “világmegáltóként” érzünk, amire a startupunk sikerét alapozzuk.

Tegyük fel, hogy helyesen mérjük fel, hogy mi a helyzet a piacunkon jelenleg, és az ötletünk szubjektív nagyszerűsége is jogosnak tűnik. Ez azonban még korántsem elegendő, itt nem dőlhetünk hátra. Miért?

Több dolog is “félremehet”, amit pillanatnyilag nem látunk. Néhány példa:

  • valaki már fejleszti a megoldást, vagy már akár piacon van más országban, más nyelven
  • könnyen, gyorsan másolható az ötletünk, megoldásunk (sok pénzzel) – ” felfalnak a nagyok”
  • a jelenlegi állapot (a világban, piacunkon) megváltozik, miközben fejlesztünk

Vállalkozásunknak, ötletünknek a jövőben is meg kell állnia a helyét.

“Ne oda korcsolyázz, ahol a korong van, hanem ahova majd érkezik.” Wayne Gretzky (apja)

Sokatmondó a jégkorongos példa, de nézzünk egy itthon népszerűbb hasonlatot. Amikor a kisgyerekek elkezdenek focizni, megfigyelhető, hogy mindenki folyamatosan a labda után rohan, függetlenül attól, hogy a pálya melyik részére rúgják a labdát. Ez az első fázisa foci tanulásának, megértésének. Ahogy idősödnek, egyre több focimeccset néznek, elkezdenek edzésekre járni, kialakulnak a pozíciók, formációk, megtanulnak helyezkedni és egyre jobban értik a játékot.

Ha a sport nem elég, elméleti típusoknak íme egy fizika/csillagászati példa. A Holdra szeretnénk menni az űrhajónkkal. Az utazáshoz, a röppálya kiszámításához nem elég a jelenlegi pozíciója a Holdnak és a Hold felszínén kijelölt leszállóhelyünknek, hiszen a Hold a saját tengelye körül forog és a Földünk körül is kering egy ellipszis pályán… Nem elég a legkirályabb űrhajót megépíteni, tudnod kell, hogy a világűr melyik pontján lesz a Hold, mire odaérsz…különben elfogy az üzemanyagod.

A focihoz is sok gyakorlás, edzés szükséges, az űrhajózás területén is rengeteg kudarc révén sikerült eljutni a világűrbe, majd a Holdra.

A vállalkozóvá válás folyamata is hasonló. Elsőre egyedül nehéz eltalálni, kellenek a társak, tanácsadók, mentorok, akik “ki tudják számolni a röppályát”.

Vizsgáld meg, értékeld át, hogy előre gondolkodsz-e és a közeljövőben bekövetkező eseményekre, helyzetre fejleszted a vállalkozásokod.

Ha belevágsz, tőkét szerzel, kockáztatod a saját egzisztenciád (magánéletedet !!!) és rászánod az elkövetkező éveid, akkor látnod kell mi fog történni, milyen lesz a piaci helyzet, hol fog tartani a világ 3-5-10 év múlva.

Mi változhat meg a közeljövőben, amíg mi építkezünk?

  • A technológia hirtelen fejlődése (vagy válság/világjárvány) indikálja a fogyasztói szokások szinte azonnali átalakulását
  • A törvényi szabályozás megváltozik, jogi kiskapuk bezárulnak (Uber, Airbnb stb.)
  • Üzletpolitikai változások történnek a (potenciális) partnereinknél/digitális platformokon (pl. Google, Apple, Microsoft, Sony, Facebook, Nintendo, Amazon stb.)
  • Tőkeerős “nagyok” belépnek a réspiacunkra

Azt látom, hogy ezeket a lehetőségeket sokan figyelmen kívül hagyják, a klasszikus “wannabe startupper” irodalom (könyvek, blogok, YouTube csatornák, befektetői weboldalak, Szabó Péter/Brian Tracy stb.) sem foglalkozik ezzel az aspektussal, pedig a validáció gyakran itt megy félre. Elsősorban a vállalkozó/ötletgazda oldalon, de a befektetők/VC-k körében sem gyakori.

Nyilván nem könnyű a “jövőbe látni”, nem lehet varázsgömböt kapni a sarki kisboltokban. A sikeres startuppereket gyakran hívják látnoknak, vizionáriusnak, pedig könnyen lehet, hogy tanulható a titkuk.

Úgy vélem, hogy bár elcsépelt Steve Jobs vagy Elon Musk említése,de attól lettek kiemelkedőek, hogy sokkal jobban “kötötték össze a pontokat”, látták meg az összefüggéseket a világ folyamataiban és alkalmazták a saját területükre, piacukra. Meg kell értenünk a világot és az emberek gondolkodását körülöttünk, összekötni a pontokat.

A következő részben konkrét példákat fogok hozni.